keskiviikko 25. maaliskuuta 2020

Näyteikkunat

Tutkimme tänään näyteikkunoita. Näyteikkunoita suunnitellessa on paljon mitä pitää ottaa huomioon.
Näyteikkunan tarkoituksena on helpottaa myyntiä, eli houkutella asiakkaista ostamaan.

Monokromia

Yksi keino jolla voi luoda yhdenmukaisuutta näyteikkunassa on monokromia, eli yksivärisyys. Hyvin erilaisetkin esineet ja elementit näyttävät hyvältä vierekkäin ikkunassa kun ovat samanvärisiä.



Diagonaali

Diagonaali lisää sommittelun dynaamisuutta ja dramatiikkaa. Diagonaalilla voi myös ohjata katsetta näyteikkunassa kohti pääelementtiä, tai eri elemettejen välillä.



Symmetrinen sommittelu

Sommittelussa symmetria luo tasapainoa. Symmetrinen sommitelma on hallittu ja rauhallinen, ja katse kiinnittyy olennaiseen. Symmetriaa käytetään myös tuomaan esille tuotteiden sarjallisuutta.



Keväinen teemaikkuna

Teemaikkunoita on monenlaisia, ja niin myös tuoda teema esille näyteikkunassa. Löysimme paljon ikkunoita joissa keväinen teema luotiin pehosilla, kastelukannoilla ja varsinkin kukilla. Oli myös erikseen pääsiäis- tai vapputeemaisia ikkunoita. Omasta mielestä keväistä tunnelmaa ikkunoissa loi keltainen väri, jonka yhdistän vahvasti narsisseihin.



Jouluikkunat

Ehkä selkein teema näyteikkunoissa ja muutenkin myymälöiden ilmeessä on joulu. Joulu on kaupallisesti ehkä tärkein pyhäpäivä, joten myös näyteikkunoihin satsataan enemmän.
Jouluikkunoita on monenlaisia, jotkut käyttävät joulunpunaista, toiset valkoista ja kultaa, jotkut  nostavat esille perinteitä, toiset tuovat esiin joulun kaupallista puolta.



Ryhmittely ja Rytmitys

Sommittelussa käytetään paljon samanlaisten elementtejen ryhmittelyä. Miiden määrällä ja tiheydellä voi luoda erilaista rytmitystä sommitelmaan.



Tyhjä tila

Tyhjä tila on tärkeä elementti sommittelussa. Tyhjä tila antaa muiden elementtejen hengittää, ja nostaa niiden tärkeyttä asetelmassa. Avara sommitelma luo kuvitelman arvokkuudesta. Jos tila on ahdettu täyteen kaikkea, voi olla vaikea tietää mikä on sommitelman pääelementti.



Valaistus

Asia, joka ei ehkä ensin tule mieleen näyteikkunan suunnitteluun liittyen, on valaistus. Havaitsin, että monet pienien liikkeiden näyteikkunat toimivat ihan päivänvalolla, ilman muuta valaistusta. Valolla ja varjoilla voi luoda tunnelmia ikkunaan. Onko ikkunassa vahvat valot vai paljon varjoa? Ehkä ikkunan pääelementtiin kohdistuu spottivalo? Entä värilliset valot? Sinertävä valo voi luoda merenalaisen tunnelman, kun taas neonvalot vievät ajatukset yökerhoon.



Graafinen materiaali näyteikkunassa

Näyteikkunassa voi myös käyttää graafista materiaalia kuten kuvia tai tekstiä. Huomasin, että kuvia ja tekstejä oli joskus jopa lisätty tarroina tai teippauksina suoraan ikkunaan. Graafista materiaalia oli käytetty sekä pieninä yksityiskohtina tai yksittäisinä elementteinä näyteikkunaoissa, mutta myös suurina taustoina.
Graafinen materiaali voi olla informatiivista, esim hintatietoja, tai tunnelmaa luovia kuvia.



Kolmiosommitelma

Elementtejen asetelu kolmiomuodostelmaan tuo sommitelmaan dynaamisuutta. Diagonaalilinja ohjaa katsetta elementtejen välillä.



Hintaviestintä

Hintaviestintä on kaikkea sitä, millä viestitään asiakkaille liikkeen hintatasosta. Hintaviestintä on tärkeää, sillä osa asiakkaista valitsee missä tekee ostoksensa hintatason mukaan. Näyteikkunassa olevista tuotteista täytyy näkyä hinnat kuluttajaviraston sääntöjen mukaisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti