Mitä siis on graafinen suunnittelu? Mitä graafisen suunnittelijan työhön liittyy?
Graafisen suunnittelijan työ on suurelta osaa luovaa ongelmanratkaisua. Työtä tehdään asiakkaille, ja asiakkaiden asettamien vaatimusten ja toiveiden pohjalta. Suunnittelun kohteena voi olla esimerkiksi pakkauksen ulkoasu, juliste, menu, käyntikortti, verkkosivut, lehti tai mainos.
Graafiseen suunnitteluun sisältyy kaiken kuvallisen viestinnän suunnittelu. Kaikki maitopakkauksesta seinäkalenteriin on joku suunnitellut, sommitellut, valinnut värit ja fontit.
Graafinen suunnittelu tasapainoilee kuvataiteen ja kaupallisuuden välimaastossa. Isoin erottava tekijä kuvataiteilijan ja graafisen suunnittelijan välillä on työn tilaaja: kaupallisessa graafisessa suunnittelussa työn toimeksiantaja on joku muu taho, taiteessa taas teos syntyy täysin tekijän omilla ehdoilla.
- Graafinen
Graafisen suunnittelun prosessi
Graafisessa suunnittelussa on monta vaihetta. Kaikki alkaa asiakkaan löytämisestä. Kun asiakas on löytynyt, ensimmäinen työvaihe on tiedonhaku ja benchmarking. Seuraavaksi luonnostellaan ja muutama paras luonnos lähetetään asiakkaalle vaihtoehdoiksi. Asiakkaan valittu versio viimeistellään paino- tai julkaisuvalmiiksi.
Asiakkaan löytäminen
Ennen varsinaisen graafisen suunnittelutyön aloittamista on löydettävä asiakas. Yksinyrittäjänä tai freelancerina tämä voi olla työläin ja aikaavievin vaihe, kun taas suuremmassa yrityksessä joku muu kuin graafinen suunnittelija hoitaa asiakashankinnan.Asiakas määrittelee työn tavoitteet ja hänen kanssaan sovitaan työn hinnasta.
Itsensätyöllistäjänä asiakashankinnassa on tärkeä olla näyttöä omasta osaamisesta. Portfolio, verkkosivut tai blogi ovat hyviä tapoja kerätä omia töitä yhteen paikkaan. Tänä päivänä myös hyvät ja säännöllisesti päivitetyt sosiaalisen median sivut ovat eduksi. Facebookin tai Instagramin kautta voi saada työmahdollisuuksia.
Tiedonhaku
Minkälainen asiakas? Kuka on asiakkaan asiakas? Kenelle mainos, lehti, verkkosivut tms on suunnattu?
Mihin työ tulee? Kuka sen näkee? Mikä on kohderyhmä?
Tiedonhaussa kannattaa tutustua asiakkaaseen, miettiä kohderyhmää ja tehdä vertailuanalyysia.
Benchmarking, eli vertailuanalyysi, tarkoittaa oman työn vertaamista muiden vastaavaan työhön. Joillakin aloilla on esimerkiksi tietyt värit joita käytetään,
Festivaalijulistetta suunniteltaessa kannattaa esimerkiksi tutustua muiden festivaalien visuaaliseen ilmeeseen, muiden julisteisiin ja mainoksiin, sekä vanhempiin julisteisiin samasta aiheesta. Kannatta myös ajatella kohderyhmää, eli festivaalikävijöiden ikää, kiinnostuksen kohteita ja kulttuuria, festivaalin paikkaa ja sen yleistä visuaalista ilmettä, sekä millä lailla festivaali erottautuu muista alueella järjestettävistä festivaaleista.
Hyvä tapa kerätä inspiraatiota, tehdä vertailuanalyysia ja tallentaa ideoita, on tehdä Pinterest-taulu johon kerää ne kaikki. Luonnostellessa on helppo löytää inspiraatiota kun kaikki väri- ja fonttiyhdistelmät, sommittelut ja muut ideat jotka miellyttää omaa silmää ovat samassa paikassa.
Luonnosten tekeminen
![Luonnokset](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEijvy5JL_nMaBP3YArkJbyxcG9lx1-iDYDKT6vAmI4pkN9KYUpzEs0l8MjMOH59XvfPFB-ZIK0d0Y3RmxqrJ-SoqhfM6s0zd4Ef18oJj1DMEVUlvTRd8pm1hErpMGnNZ_6wirigey7miQE/s1600/20200120_123733.jpg)
Kun tiedonhaku on tehty on aika tarttua toimeen; kynä käteen ja piirtämään!
Luonnostellessa kannattaa saada paperille kaikki mielessä pyörivät ajatukset. Voi miettiä esimerkiksi sommittelua, muotoja, fontteja tai väriyhdistelmiä. Luonnoksia on parempi tehdä liikaa kuin liian vähän.
Kun pää on tyhjennetty ideoista ja ajatuksista, on aika analysoida luonnoksia ja valita luonnoksista muutama paras jatkokäsittelyyn. Parhaat luonnokset tehdään vielä uudestaan, piirtäen puhtaaksi tai tietokoneversioina. Nämä luonnokset näytetään asiakkaalle, joka valitsee niistä haluamansa lopulliseksi versioksi.
Työn viimeistely
Tässä vaiheessa kannattaa myös varmistaa mihin työ tulee ja missä muodossa asiakas haluaa työn. Jos työ lähetetään suoraan painoon, on hyvä olla painotaloon yhteydessä tallennusmuodoista ja värijärjestelmistä. Digitaaliseen ympäristöön tulevissa töissä käytetään RGB-värejä ja työn koko määritellään pikselimääränä, kun taas painoon menevissä töissä tulee käyttää CMYK-värejä ja koko määritellään millimetrinä. Painovalmiissa töissä tulee myös olla bleed, eli työn reunan ulkopuolelle tuleva vara, sillä paperin reunan leikkaus ei aina ole täsmällinen.
Asiakas on se joka lopulta hyväksyy tai hylkää valmiin työn, eli asiakkaaseen kannattaa olla tarpeeksi yhteydessä prosessin aikana, jotta tietää asiakkaan toiveet ja valmiiseen työhön ei tarvitse tehdä loputtomasti muunnoksia.
Lähteet:
Graafinen suunnittelija - Ammattinetti
Graafinen suunnittelu pähkinänkuoressa - Graafinen
Graafinen suunnittelu - Wikipedia
lindseyrem - Youtube
Vertailukehittäminen - Wikipedia
Kuva:
Keshav Kishore - Ednsquare
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti