Sivut

perjantai 29. toukokuuta 2020

Graafinen suunnittelu Cleo Kesätyö | Näyttö

Asiakas

Ystäväni Henrika Biström otti minuun yhteyttä huhtikuussa, ja kysyi haluaisinko tehdä Cleo Kesätyöt yritykselle flyerit. Cleo Kesätyöt on Henrikan ja hänen äitinsä Cecilia Åkerlund-Biströmin pyörittämä yritys, joka auttaa nuoria Siuntiolaisia ensimmäisen työkokemuksen saamisessa.

Cleo Kesätyöt on Siuntiossa toimiva yritys jonka tarkoituksena on antaa nuorille kesätöitä. Yksityiset henkilöt ja yritykset voivat ostaa palveluja kuten ruohonleikkuuta tai ikkunoiden pesua ja samalla auttaa nuoria ansaitsemaan omaa rahaa ja saamaan työkokemusta.









Toimeksianto

Asiakas halusi A5-kokoisen flyerin joka olisi kaksikielinen niin, että sama info olisi tarjolla flyerin eri puolilla ruotsiksi ja suomeksi. Lisäksi asiakas toivoi facebook mainosta.

Cleolla oli ennestään flyeri muutaman vuoden takaa. Toiveena oli uudistaa flyeri ja päivittää muutamat tekstit. Toivottiin myös, että flyerissa olisi enemmän valkoista taustaa kuin edellisessä. Sain entiset flyerit, yrityksen logot sekä flyeriin tulevat tekstit sähköpostitse.























Aikataulu

Näyttöni arviointiajaksi sovittiin tiistai 26.5, mutta koska minulla on samaan aikaan ollut kuvausjärjestelyjen näyttötyö tehtävänä jouduin siirtämään arvioinnin perjantaille.
Sain toimeksiannon jo huhtikuussa, mutta päätin vasta toukokuun alussa tehdä tästä työstä graafisen suunnittelun näyttötyöni. 
Koska en aluksi ollut suunnitellut tehdä graafista työtä näyttötyönani, en myöskään aikatauluttanut tekemistäni enkä pitänyt kirjaa työn etenemisestä projektin alkuvaiheissa. Aikatauluttaminen nyt muutaman viimeisen viikon aikana oli myös hankalaa, sillä tein samalla kuvausjärjestelyn näyttöä, ja liikkuvia palasia oli vähän liikaa.

Realistinen aikataulutus ja aikataulussa pysyminen ei mennyt ihan nappiin tässä työssä. Olisin toivonut vähän enemmän aikaa viimeisimmän viikon aikana lopputyön tekemiseen, mutta kuvausjärjestelyt veivät enemmän aikaa kuin olin odottanut.



Kohderyhmä

  • Siuntiolaiset
  • kaikki joilla on nurmikko tai piha hoidon tarpeessa
  • vanhemmat jotka eivät ehdi tai jaksa hoitaa pihaansa
  • aikuiset jotka haluavat tukea paikallisten nuorten työllistymistä
  • jotka haluavat antaa käytännöllisen palvelun lahjaksi






Benchmarking

Tutkin erilaisia flyereita ja mainoslehtiä siivousfirmoilta ja muilta yrityksiltä.
Siivousfirmoilla oli lähinnä keltaisen ja sinisen sävyjä flyereissaan. Lehtisissä luetellaan tarjolla olevat palvelut ja hinta tai alennusprosentti on usein ympyrässä. Kaikissa siivousfirmojen mainoksissa oli kuva siivoustarvikkeista tai siivouspalvelun henkilökunnasta. 

Lähes kaikissa löytämissäni mainoksista oli väriblokki, joko erottamassa flyerin eri osat toisistaan tai ohjaamassa katsojan huomiota ja mainoksen lukujärjestystä.




Työprosessi

Kerättyäni tietoa ja inspiraatiota Pinterestissä aloitin luonnostelemisen. Halusin käyttää Cleon logossa esiintyviä värejä: sinistä ja keltaista. Sopivasti samat värit näyttivät olevan käytössä muidenkin siivousfirmojen visuaalisessa ilmeessä.

Pohdin käyttää erilaisia geometrisiä muotoja ja blokata osan flyerista Cleo-logon keltaisella. Sommittelin tekstejen järjestystä muutamalla eri tavalla ja siirtelin kolmiota ja muutin sen kokoa ja värin läpikuultavuutta moneen otteeseen ennen kuin olin tyytyväinen. 










































Halusin kuitenkin myös tarjota vaihtoehdon jossa olisi jonkinlainen valokuva. 
Käytin kuvaa Cleon facebook sivulta. En pitänyt kuvan väreistä joten päätin muuttaa kuvan mustavalkoiseksi. Tein tämän Photoshopissa, jossa pystyin säätämään kuvan valotusta ja kontrastia.
Lisäsin väriä lisäämällä raidat kuvan ja tekstiosuuden väliin, sekä alareunaan. Logon keltainen oli hyvin yksinäinen oikeassa laidassa, joten päätin lisätä vasemmalle keltaisia korostuksia tekstin avainsanoille.




Cleon Facebook-sivu





 




Asiakas piti enemmän flyerista jossa oli valokuva. He pyysivät kuitenkin, että vaihtaisin ikkunanpesumainoksen nurmikonleikkuuseen. Koronatilanteen takia haluttaisiin myydä lähinnä pihatöitä, jotta mahdollisia tartuntatilanteita vältettäisiin mahdollisimman paljon.

Etsin Creative Commonsin sivuilta kuvia ruohonleikkureista ja nurmikoista. Ruohonleikkureista en löytänyt itseäni miellyyttävää kuvaa joten valitsin nurmikkokuvista mieluisimman, varmistaen että kuvaa saa editoida ja käyttää myös kaupallisessa käytössä.




Sopivan kuvan etsimistä Creative Commonsin sivuilta



Creative Commons -kuva jota käytin





Jouduin suoristamaan kuvaa ja tein nurmikkokuvasta sekä mustavalkoisen että värillisen version. Omasta mielestäni mustavalkoisessa kuvassa nurmikko muuttui harmaaksi mössöksi, mutta halusin kuulla asiakkaan mielipiteen, sillä en tiennyt mitä mieltä he olivat vihreästä väristä flyerissa. Vihreä oli aika raju muutos mustavalkoisesta kuvasta. 

Viekö se liika huomiota tekstiltä? Vai kiinnittääkö se ohikulkijan huomion flyeriin?



























Asiakas piti värillisestä kuvasta paremmin. Asettelin vielä tekstin sijoitusta ja suurensin nurmikkokuvaa jotta teksti osuisi vasemman laidan varjon kohdalle. Teksti ei ollut helposti luettavissa vihreällä taustalla. En kuitenkaan halunnut muuttaa tekstin väriä. Olen myös lisännyt tekstille varjon jotta se erottuisi taustastaan hieman paremmin. 

Lisäsin vielä alareunan yhteystiedot jotka olivat jääneet pois viimeisimmästä versiosta.



Valmiit flyerit 



Cleo flyer, suomenkielinen



Cleo flyer, ruotsinkielinen



















































Facebook mainos 

Tein Facebook mainoksen flyerin pohjalta, käyttäen samoja fontteja, värejä sekä nurmikkokuvaa. Facebook mainoksen tulee herättää katsojan kiinnostus simänräpäyksessä, ennen kuin hän scrollaa mainoksen ohi Facebookin syötteessä.

Yritin keksiä hyvän iskulauseen joka saisi lukijat pysähtymään.
Tässä ensimmäiset yritykseni pysäyttävään mainokseen.



Cleo Facebook-mainos luonnokset




Asiakas piti eniten alimmasta versiosta, mutta halusi tekstin myös kertovan, että palvelu työllistää Siuntiolaisia nuoria ja on suunnattu Siuntiolaisille.

Sommittelin tekstiä valkoiselle alueelle, muutin tekstiä sanavalintoja lukuisia kertoja jotta teksti näyttäisi hyvältä oikeaan laitaan tasoitettuna. Suomen kielessä sanat ovat pitkiä ja hankalasti jaettavissa useammalle riville niin että teksti silti on helppolukuinen. Halusin että teksti alue kapenisi ylöspäin eikä sanat ulottuisi liian lähelle sinistä poikkiviivaa.

Kun olin saanut suomenkielisen version sommiteltuani hyvän näköiseksi, käänsin tekstin ruotsiksi ja toistin koko sommittelu ja sananvalintaprosessin uudestaan. Kyselin lauseenrakeenteista ja sananvalinnoista vähän neuvoa muutamalta ystävältä.



Valmiit mainokset näyttävät tältä!

















Planssi 

Lopuksi oli vielä suunniteltava planssi näyttöä varten.

Planssista pitää löytyä
  • valmiit työt ja niiden koot
  • lyhyt lause asiakkaasta
  • typografiavalinnat
  • värivalinnat ja värejen CMYK- RGB- ja HEX-arvot


Planssi näyttöä varten









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti