Sivut

perjantai 17. tammikuuta 2020

Kirjasintyypit eli fontit

Fontteja on joka lähtöön, mutta mikä niitä erottaa?

Kirjasintyyppejä tarkasteltaessa on useita yksityiskohtia joihin kannattaa kiinnittää huomiota. X-korkeus, eli pienaakkosten koko ilman ylä- ja alapidennyksiä, vaikuttaa siihen miten suurelta kirjasintyyppi vaikuttaa. Mitä suuremp x-korkeus, sitä suurempi fontin vaikutelma. Joissakin fonteissa ylä- ja alapidennösten lisäksi itse kirjaimet venyvät x-korkeuden ulkopuolelle, kuten kuvassa näkyvissä numeroissa voi havaita.
Pääte, englanniksi serif, on pieni kirjainten yksityiskohta. Päätteellisten kirjasintyyppejen luonne on vakavampi kuin päätteettömien. Päätteelliset kirjaimet näyttävät seisovan tukevammin, sillä päätteet lisäävät painoa kirjaimen alareunaan. Vahvat päätteet myös helpottavat lukemista, sillä niiden vaakasuuntaisuus kuljettaa silmää riviä myöten. Päätteet voivat olla paksuja tai ohuita ja niiden liitokset voivat olla loivia tai jyrkkiä.
Useilta kirjasintyypeiltä löytyy myös versiot kursiivina ja lihavoituna. Kokeilevammilla kirjasintyypeillä, kuten esim monilla fantasia-kirjasintyypeillä ei löydy kuin suuraakkoset. Vaikka pienaakkosille ei olisikaan tarvetta kannattaa kirjasintyyppiä valitessa tarkistaa, että halutulla fontilla on kaikki tarvittavat merkit, sillä monilta voi puuttua myös numerot, erikois- tai välimerkit.

Näillä kaikilla asioilla voi vaikuttaa kirjasintyypin luonteeseen ja mihin niiden käyttö soveltuu.


Antiikva

Antiikva on hyvin laaja luokka kirjasintyyppejä, joka syntyi 1400-luvulla ja jota käytetään vielä tänä päivänä. Antiikvaa kirjoitettiin ensin käsin, ennen kuin kirjapainotaito yleistyi 1400-luvun loppupuolella.
Tunnusmerkkejä antiikvalle on, että kirjaimet ovat aina päättellisiä. Englanniksi antiikvafonteista käytetään termiä serif, joka tarkoittaa 'pääte'. Antiikvakirjainten viivanpaksuus ei ole tasainen, vaan jäljittelee tasaterällä käsinkirjoitettuja kirjaimia, joissa pystyviivat ovat poikkiviivoja paksumpia. Antiikvalle tyypillinen piirre on myös kirjainten kalteva akseli; varsinkin aikaisimmat antiikvat käyttivät kaikki kaltevaa akselia.

Groteski

Groteski on tasavahva kirjasintyyppi jossa ei ole päätteitä. Kirjainten viiva on tasapaksua. Groteskit ovat selkeitä kirjasintyyppejä ja näyttäviä otsikoissa. Niiden x-korkeus on suuri.
Englanniksi groteskifonteista käytetään termiä sans serif, joka tarkoittaa 'ilman päätteitä'. Joissakin yhteyksissä saatta nähdä, että groteskit on merkitty gothic sanalla kirjasintyypin nimessä. Tätä perjaatetta käytetään lähinnä vain USA:ssa.
Humanistiset groteskit ovat lähempänä antiikvaa, sillä niiden muoto ja mittasuhteet perustuvat antiikvaan. Niissä ei kuitenkaan käytetä päätteitä. Ne ovat helppolukuisempia kuin muut groteskit, ja niitä voi käyttää leipätekstissä. Humanistiset groteskit sopivat hyvin yhteen renesanssiantiikvojen kanssa, juuri samantyyppisen kirjaintyylin, muodon ja mittasuhteiden ansiosta.


Egyptienne

Egyptiennen tunnistaa helposti sen paksuista päätteistä ja päätteiden suorakulmaisista liitoksista.
slab serif. Englanniksi egyptienneä kutsutaankin kuvaavasti termillä slab serif.
Kirjaimet ovat usein tasapaksuja ja niissä on harvoin kontrastia. Kirjainten akseli on suora.
Egyptienne on näyttävä kirjasintyyppi esim otsikoissa.

Kalligrafiset kirjasintyypit

Kalligrafisilla kirjasintyypeillä tarkoitetaan käsialaa jäljitteleviä kirjasintyyppejä. Tähän luokitukseen kuuluu paljon erilaisia fontteja. Kalligrafisten fonttejen tarkoitus on olla koristeellisia.
Monet kalligrafiset kirjasintyypit ovat kliseisiä ja typografiaan vähemmän perehtyneet käyttävät niitä 'kaunista' tekstiä halutessa, usein huonoin tuloksin.
Kalligrafisten kirjasintyyppejen luettavuus on usein huono. Syinä tähän ovat suuri kontrasti viivanpaksuudessa ja matala x-korkeus. Varsinkaan otsikkoa pitemmissä teksteissä kalligrafinen fontti ei ole suositeltavissa. Jos harkitset kalligrafisen kirjasintyypin käyttöä, mieti ensin tarkkaan täyttääkö se tarpeesi.

Fantasia kirjasintyypit

Fantasiakirjasintyypeillä ei ole yhteisiä piirteitä, sillä niihin luetaan kaikki kirjasintyypit jotka eivät sovi muiden luokitelmien alle.
Fantasiakirjasintyypeistä löytyy esim paljon taidehistoriallisia tyylejä, mekaanista jälkeä jäljitteleviä tyylejä sekä ekspressiivisiä ja kokeilevia kirjasintyyppejä.
Useimmat tämän luokan fontit soveltuvat vain otsikoiksi, sillä niiden erikoinen muotoilu rajoittaa käyttökohteita.


Lopuksi vielä luomani Pinterest-taulu jossa esimerkkejä kaikista yllämainituista kirjasintyypeistä.



Lähteet:
Typografian käsikirja, Markus Itkonen

Kuvat:
Calligraphy Alphabet
Fontpalace
Fonts Empire
Fonts in use
Ionos
Redbubble
Self-Publishing Review
WhatFontIs.Com
Wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti