Sivut

perjantai 24. huhtikuuta 2020

Asiakaskierto ja myymälän layout

Asiakaskierrolla tarkoitetaan reittiä, jonka asiakas kulkee myymälässä.

Reitin pitäisi olla selkeä, helppokulkuinen ja loogisesti etenevä. Reitti jakautuu Pääkäytävään ja sivukäytäviin. Käytävien tulee olla tarpeeksi leveitä jotta liikkeeseen ei syntyisi tukoksia, kuitenkin niin, että myymälän tila käytetään mahdollisimman efektiivisesti hyväksi. Sivukäytävillä ei liikuta yhtä paljon kuin pääkäytävällä, joten ne voivat olla hieman kapeempia. Mitä suurenmpi liike on kyseessä, ja mitä enemmän asiakkaita siellä on, sitä leveempiä kulkureittejen tulee olla.

Myymälöiden layout mallit

  • Grid
  • Loop
  • Free flow
  • Forced path
  • Spine

Näiden lisäksi on myös olemassa muita layout malleja, mutta nämä ovat tyypillisimmät.


Grid


  • Seiniä kiertää hyllysarjat
  • Keskilattialla samankokoiset ja samansuuntaiset hyllysarjat
  • Hyödyntää maksimaalisesti myymälätilan
  • Hyvä rakenne jos myymälässä on hyvin erilaisia osastoja (rakennustarvikkeet, vaatteet, ruoka jne)
  • Kannustaa tehokkaaseen ostamiseen
  • Ei innosta olemaan myymälässä pidempään, yksinkertainen
  • Vaikea koristella



Loop


  • Kalusteet seinänvieruksella
  • Kiertosuunta oikealle on luonnollisempi
  • Ohjattu kierto
  • Keskellä tiheä saareke
  • Tuotteiden tulee olla loogisessa järjestyksessä, käyttöyhteystuotteet vierekkäin
  • Muutosta myymälään voi tehdä vain tuotteiden järjestystä muuttamalla



Free flow


  • Soveltuu pienille myymälöille joissa suppea valikoima
  • Myymäläkalusteiden ei tarvitse olla samanmallisia
  • Asiakkaalla on rauha tehdä ostoksensa
  • Ei selkeää kiertosuuntaa
  • Liikkeen viihtyvyys hyvä
  • Helppo luoda erilaisia esillepanoja
  • Hankalampi siivota
  • Mahdollistaa asiattoman oleskelun



Forced path


  • Ikea layout
  • Tiukasti kontrolloitu asiakaskierto
  • Suuri osa ajasta vietetään showroomeissa, joissa tuotteita käytetty esillepanossa
  • Toistuvat myyntipaikat, sama tuote useassa paikassa asiakkaalle esillä - aiheuttaa useampia impulssiostoksia
  • Asiakas ei voi kävellä myymälän läpi ostamatta mitään
  • Asiakkaan "täytyy" viettää aikaa myymälässä



Spine

Spine-layoutissa yhdistyy grid, loop ja free flow
Asiakkaalla on kaksi kulkusuuntaa
Osastojen erot ilmaistaan pintamateriaalien vaihdolla
Käytävää voi toisinaan olla vaikea hahmottaa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti